شیرین سازی آب به دو صورت گرمایی و غشایی انجام می گیرد. آب تصفیه شده به کمک آب شیرین کن های بیمارستانی مصارف مختلفی دارد. این مصارف جهت شست و شوی لباس، استرلیزاسیون وسایل اتاق عمل، تامین آب آشامیدنی کارمندان و بیماران، به کار بردن در دستگاه های تهویه بیمارستان، به عنوان حلال در آزمایشگاه های طبی و دیالیز بیماران دیالیزی به کار برده می شود. استفاده از آب تصفیه شده و با کیفیت بالا برای سلامت بیماران حائز اهمیت است. اهمیت این موضوع در اموز پزشکی و جراحی، همچنین در استرلیزاسیون وسایل اتاق عمل و بخش دیالیز بسیار مورد توجه قرار می گیرد. (بیشتر بدانید: دستگاه آب شیرین کن به چه منظوری استفاده می شود؟)

مهمترین استفاده از آب تصفیه شده در بیمارستان ها

در بخش دیالیز که مربوط به افرادی با نارسایی کلیوی است، به علت استفاده از آب با مقادیر بالا، نیازمند آب تصفیه شده می باشد. زیرا این آب در تماس مستقیم با خون می باشد. آب استفاده شده در این بخش کمترین ناخالصی و بیشترین خلوص را داراست. این پالایش در فرآیند اسمز معکوس انجام می گیرد. از آب بدون ناخالصی جهت حذف مواد زائد خون در فرآیند دیالیز استفاده می شود. بدین ترتیب که سموم موجود در خون توسط آب پالایش شده، به کمک جریان در یک سطح خارج گشته و توسط عمل دیالیز خارج می گردد.

روش مورد استفاده در تصفیه آب بیمارستان ها

روشی که در تصفیه آب بیمارستان ها بکار گرفته می شود، روش اسمز معکوس است. زیرا هم از نظر اقتصادی به صرفه بوده و هم کیفیت آب خروجی از طریق این روش بالا می باشد. (بیشتر بدانید: دستگاه های آب شیرین کن به عنوان یکی از نیاز های اصلی انسان امروز)

RO-membrane-----

مزایای استفاده از روش RO در بیمارستان

از جمله مزایای استفاده از روش اسمز معکوس (RO) می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1)مصرف انرژی پایین

2)بدون نیاز به توقف کامل دستگاه، تعمیر و شستشوی دوره ای انجام می گیرد.

3)نیازی به مصرف مواد شیمیایی به مقدار زیاد، جهت شستشو نمی باشد.

4)طراحی و بهره برداری دستگاه ها، می تواند به شکل متغیر و متنوع از چند لیتر در روز تا میلیون ها متر مکعب در روز، انجام گیرد.

5)تجهیزات مورد استفاده در این سیستم بسیار ارزان است و به راحتی و با سرعت، مورد نصب و بهره برداری قرار می گیرد.

6)شروع استفاده از این دستگاه توسط دکمه استارت و خاموش کردن و توقف آن بسیار سریع و بدون وقفه انجام می گیرد.

اسمز-معکوس--

اجزاء مورد استفاده در سیستم آب شیرین کن بیمارستان

1- پمپ آب خام

پمپ آب خام فشار مورد نیاز را برای استفاده در سیستم پیش تصفیه فراهم می کند. پمپ آب خام در ابتدای سیستم پیش تصفیه قرار می گیرد.

2- سیستم پیش تصفیه

فیلتر های این سیستم در انواع مختلف می باشد که در زیر به ذکر آن ها می پردازیم:

1)فیلتر کربن اکتیو

2)فیلتر شنی تحت فشار

3)فیلتر کارتریج

4)غشاء نیمه تراوا (ممبران)

5)پمپ فشار قوی

6)محفظه های تحت فشار (پرشروسل)

7)سیستم CIP

8)کنترل کننده RO

9)تابلو توزیع قدرت و مدار فرمان

10)شاسی استقرار

Related Posts