یکی از روش های تصفیه آب، استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه RO است. در این دستگاه از قانون کلی تمایل نفوذ آب شیرین به سمت آب شور استفاده می شود. کمبود آب شیرین در زندگی امروز، نیاز ما به دستگاه های آب شیرین کن صنعتی را بیشتر کرده است. دستگاه های آب شیرین کن دارای جزئیات گسترده ای می باشد. در این مقاله به شرح سیستم های کنترلی و ابزار دقیق آب شیرین کن می پردازیم.

تجهیزات و ابزار کنترلی سیستم آب شیرین کن

فرآیند انتقال آب از غشای نیمه تراوا و حذف یون و املاح و آلودگی ها نیاز به وارد کردن فشار دارد. این میزان فشار وارد شده به آب، بستگی به  میزان آلودگی آب ها دارد. به همین خاطر، از تجهیزات کنترلی در بخش های مختلف دستگاه آب شیرین کن استفاده می گردد. این تجهیزات در نهایت موجب خروجی آب با حذف بیش از 98 درصد املاح و صد در صدی باکتری و ویروس می شود. از مهم ترین تجهیزات و ابزار کنترلی سیستم آب شیرین کن به کار رفته در دستگاه آب شیرین کن صنعتی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روتامتر

  • فلومتر اندازه گیری جریان

فلومتر اندازه گیری جریان، وسیله ای است مکانیکی، که میزان جریان را نشان می دهد. دانستن مقدار دقیق جریان سیال امری است طبیعی. از جمله انواع فلومترها، می توان به فلومتر از نوع روتامتر پنلی و خطی اشاره کرد.

  • شیر فلکه های تنظیم جریان، شیرهای نمونه گیری و شیر فشار شکن

در بالای دستگاه تصفیه آب معمولا یک شیر کوچک از جنس فلزی یا پلاستیکی به نام شیر میکس وجود دارد . وظیفه این شیر ، تنظیم سختی آب در محدوده مورد نظر ماست. زیرا دستگاه های تصفیه آب، سختی را به شدت کاهش می دهند که مطلوب ما نیست. ما با تنظیم این شیر ، قابلیت قرار دادن سختی را در رنج مورد نظر خود ، خواهیم داشت . این شیر، آبی را که سختی آن هنوز کاهش پیدا نکرده است با آبی که خالص شده و سختی بسیار پایینی دارد به نسبت معینی مخلوط میکند .

  • الکتروکنداکتیویتی متر (هدایت سنج)

الکتروکنداکتیویتی (EC) معرف قدرت یونی یک محلول برای انتقال جریان برق است . هر چه مقدار جریان برق بیشتری از آب عبور کند، هدایت الکتریکی آب بالاتر است و نشان می دهد که آب دارای یون های بیشتری است . آب خالص به دلیل نداشتن یون، جریان برق را از خود عبور نمی دهد . هدایت الکتریکی آب یا EC ، یک پارامتر کلی است و از جزئیات یون ها و ترکیب آب چیزی نمی گوید. اما با توجه به اندازه گیری بسیار راحت و سریع آن در آب ها ، همین عدد کلی نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است و با استفاده از آن میتوان یکسری اطلاعات اولیه از آب کسب کرد .

  • PH متر

یکی از خصوصیات مهم آب PH آن می باشد. در فرایند های تصفیه آب مقدار PH تاثیر فراوانی بر روی عملکرد سیستم می گذارد. با آگاهی دقیق از مقدار PH آب ورودی به سیستم تصفیه، می توان با تزریق مواد شیمیایی (اسید و یا باز) مقدار آن را در رنج ثابتی حدود 7 ثابت نگه داشت. این امر در بسیاری از فرایند های تصفیه آب مانند اسمز معکوس موجب بهبود عملکرد سیستم، افزایش عمر و راندمان سیستم و کاهش هزینه ها می شود. برای اندازه گیری مقدار PH از ابزاری به نام PH متر استفاده می شود.
کنترلر PH ابزاری برای اندازه گیری آنلاین و مشاهده مقدارPH  به صورت آنلاین در صنایع تصفیه آب، دارویی، شیمیایی، الکترونیکی و غیره می باشد.

  • مانومتر اندازه گیری فشار(Pressure Gauge)

گیج فشار (Pressure Gauge) یا مانومتر (Manometer) ابزاری برای سنجش فشار مطلق یا نسبی یک سیال است.
مانومتر اندازه گیری فشار نقش مهمی در کنترل و پایش عملکرد دستگاه تصفیه آب بر عهده دارد.  گیج فشار بسته به نوع استفاده، می‌تواند به صورت اتصال از پایین (گیج فشار خطی) جهت نصب در مسیر لوله کشی آب و اتصال از پشت (گیج فشار پنلی) جهت نصب بر روی پنل کنترل دستگاه تصفیه آب ارائه شود.

  • کنترل کننده فشار بالا و پایین(Low Pressure Switch & High Pressure Switch)

دستگاه تصفیه آب با فشار بالای آب کار میکند. این فشار بالا باید توسط یک پمپ تامین شود. اما در هنگامی که فشار جریان آب ورودی به آب شیرین کن از حدی کمتر شود یا قطع شود، ممکن است پمپ بی دلیل کار کند و به آن آسیب برسد. یا زمانی که آب تصفیه شده داخل مخزن پر شود، در صورتی که جریان آب قطع نشود، دستگاه به کار کردن ادامه خواهد داد و آب زیادی به هدر خواهد رفت. سوئیچ High پرشر و سوییچ Low پرشر در این گونه از شرایط به کمک دستگاه تصفیه آب خواهند آمد.

سوئیچ های فشار بالا و فشار پایین در دستگاه تصفیه آب به این منظور نصب می شوند که از آسیب قطعات تصفیه آب مانند پمپ دستگاه، مخزن ذخیره، ممبران مرحله چهارم و دیگر قطعات تصفیه آب محافظت شود. این آسیب ها معمولا به دلیل فشار زیاد و یا فشار کم آب ورودی به دستگاه حاصل میشود که با نصب سوییچ High پرشر و Low پرشر میتوان تا اندازه خوبی از آن جلوگیری کرد.

Related Posts