فرآیند تولید آهن و فولاد

از ذوب سنگ آهن به کمک سنگ آهک و کک در کنار هوا، فولاد تشکیل می گردد. استفاده از آب در صنعت فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است. میزان مصرف آب در صنایع فولاد کشور بالغ بر ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب در هر سال می باشد. مصرف آب در این صنعت حدود ۱۷٪ مصرف آب کل صنایع کشور را به خود اختصاص داده است. این صنعت در استفاده از آب کشور در جایگاه سوم قرار گرفته است.

استفاده از آب در صنعت فولاد

آب مورد نیاز برای خنک کردن کوره ها، استفاده در اسکرابر (اسکرابر چیست؟)، شستشو در ریخته گری به کار برده می شود. همچنین این آب جهت خنک کردن غیر مستقیم دستگاه ها، سکونت گاه های کارگران فولاد سازی و … در زمان تولید فولاد، می باشد. نیاز آب برای کارکرد کارخانه حدودا ۵۰۰۰ مترمکعب در ساعت است. میزان مصرف آب برای اسکرابر ها حدودا ۴.۵ مترمکعب در دقیقه می باشد. این مقدار آب و همچنین مقادیر مصرف آب در دیگر قسمت های این صنعت بسیار زیاد می باشد.

تصفیه-فاضلاب-صنایع-فولاد

پساب تصفیه شده صنعت فولاد

آب جهت خنک سازی غیر مستقیم به کار برده می شود. این آب پس از خنک کردن دستگاه ها به آسانی بازچرخش می گردد. پساب تصفیه شده صنعت فولاد نیز در کارخانه دوباره مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال فاضلاب خروجی اسکرابر ته نشین می شود. سپس از لجن آن آبگیری صورت می گیرد. پس از آن فاضلاب تصفیه شده بازچرخانی می گردد.

فاضلاب-صنعت-فولاد_

تصفیه فاضلاب صنعت فولاد

لجنی که آب خود را از دست داده است در کوره انفجار تخلیه می شود. در تصفیه فاضلاب صنعت فولاد، آمونیوم اضافی به سولفات آمونیوم بدل می گردد. پساب تصفیه شده، برای خنک کردن کک مورد استفاده قرار می گیرد. بر اثر تولید کک در صنعت فولاد، گاز آمونیاک در فاضلاب صنعت فولاد تشکیل می شود. اگر غلظت آمونیاک در این پساب پایین باشد، باید به کمک روش های بیولوژیکی تصفیه گردد. کربن فعال یا صافی چکنده برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد.

در فاضلاب صنعت فولاد کروم نقش بسیار اساسی ایفا  می کند. با جایگزین کردن یون کروم سه ظرفیتی به جای شش ظرفیتی می توان این فلز سنگین و خطرناک را به کمک تصفیه از فاضلاب خارج کرد. فلز سمی سیانید نیز یکی دیگر از فلز های موجود در فاضلاب صنعت فولاد است. برای حذف این فلز از تصفیه بیولوژیکی به کمک میکروارگانیسم ها، کمک گرفته می شود.

بررسی فاضلاب های صنعتی در صنایع فولاد

از جمله دیگر زائدات سمی که حاوی فلزات سنگین می باشد، زائدات تجهیزات الکترونیکی است. همچنین با بررسی فاضلاب های صنعتی در صنایع فولاد به این نتیجه می رسیم که دارای ترکیبات آلی قابل توجهی نیز است. این زائدات سمی حاصل از سیستم های استریو، ابزار خانگی برقی، مانیتور ها، دستگاه های تلویزیون، کامپیوتر های بی مصرف و … می باشد.

برای از بین بردن این زائدات باید از ایجاد تکنولوژی های پاک کننده، طراحی تولیدات منطبق با محیط زیست مطمئن شویم. همچنین جلوگیری از تخلیه زائدات در طبیعت، استفاده دوباره از مواد زائد، سوزاندن و دفع مواد منطبق با محیط زیست نیز مهم است.

خصوصیات فاضلاب صنایع فولاد

فاضلاب صنایع فولاد پارامتر های مختلفی را در بر می گیرد. این عناصر عبارتند از:

مس، منگنز، روی، آهن، آلومینیوم، فلوئور و نیتروژن آمونیومی. میزان تقریبی BOD5 و COD موجود در فاضلاب این صنایع به ترتیب عبارتست از: ۱۰۰ و ۳۵۰ میلی گرم بر لیتر. مقدار TSS در این نوع فاضلاب ۳۴۵ میلی گرم بر لیتر است.  دمای معقول در این نوع فاضلاب برابر ۲۶.۵ درجه سانتیگراد است. مقدار pH نیز ۶.۳ برآورد شده است.

پکیج تصفیه فاضلاب صنایع فولاد

پکیج تصفیه فاضلاب صنعت فولاد

شرکت پرتو کنترل هوشمند، با انجام مشاوره، تولید و اجرای پکیج تصفیه فاضلاب صنعت فولاد، می تواند خدمات خود را به سراسر کشور ارائه نماید.

Related Posts