همانطور که می دانید بهره برداری از سیستم آب شیرین کن به روش RO بطور اصولی، صحیح و تمیز نگه داشتن فیلتر ها بسیار حائز اهمیت است. این عوامل در راه اندازی و بالا بردن راندمان دستگاه بسیار موثر است. همچین استفاده نامناسب از سیستم  سبب ایجاد خطراتی برای استفاده کنندگان می گردد. این مخاطرات موجب ایجاد خساراتی به دیگر تجهیزات این دستگاه می شود.

اجرای کارآمد و مطمئن این سیستم لازم است. جهت رعایت این امر بهتر است همه اطلاعات و دستورالعمل ها مطابق چک لیست ارائه شده توسط تأمین کننده، رعایت شود.

راهبری-سیستم-RO

نگهداری سیستم آب شیرین کن

نگهداری دستگاه RO برای حفظ سلامت دستگاه انجام می گیرد. این کار سبب می شود که میکروارگانیسم هایی که به موجب آن ها بیماری ایجاد می شود در سیستم رشد نکنند. بهتر است راهنمای سیستم آب شیرین کن برای نگهداری دستگاه، بطور کامل خوانده، فهمیده و به کار گرفته شود. این امر سبب می شود مطمئن شویم که دستگاه اسمز معکوس تمیز و ضد عفونی شده است. همچنین نباید دستگاه اسمز معکوس خاموش شود. اگر برای یک هفته و یا بیشتر دستگاه خاموش شود، ریسک آلودگی سیستم بالا می رود. در نتیجه سیستم، نیاز به چرخش مواد شیمیایی نگهدارنده خواهد داشت. (بیشتر بدانید: پیش تصفیه در آب شیرین کن)

نگهداری شامل کنترل کارکرد تجهیزات، شستشو و ضدعفونی کردن سیستم اسمز معکوس توسط افراد مجرب است. جهت نگهداری سیستم اسمز معکوس موارد زیر پیشنهاد می شود:

  1. از آلوده شدن اجزاء سیستم جلوگیری کنید. دستکش های تمیز به کار ببرید. تا برای استفاده از محلول های شوینده که در زیر آمده است، مناسب باشد.
  2.      برای تمیز کردن: از مایع ظرفشویی استفاده شود.
  3.      برای رسوب زدایی: محلول اسید سیتریک (PH اسید سیتریک باید 2 باشد)
  4.      برای ضدعفونی کردن: هیدروژن پراکسید  0.1%، H2O2

باید دقت کرد از برس هایی استفاده شود که نرم باشد. مثلا از برس های فلزی استفاده نشود. یا از برس هایی که باقیمانده آن ها بر جای می ماند استفاده نشود.

نصب،-تعمیر-و-نگهداری-RO

 موارد نگهداری RO به صورت دوره ای

  1. تعویض فیلتر رسوبگیر (sediment filter) بصورت سالیانه انجام گیرد. برخی مواقع آب خامی که تصفیه بر روی آن انجام می شود، دارای آلودگی سنگین با مواد معدنی می باشد. پیشنهاد می شود که این عمل در بازه ی کوتاه تری انجام شود.
  2. بررسی و نگهداری فیلتر کربن (carbon filter) بصورت سالیانه انجام گردد.
  3. ممبران RO هر ۲ تا ۵ سال تعویض شود. بطور رایج فرسایش بر روی ممبران، بین هر ۶۰-۲۴ ماه انجام می گردد. این تغییرات زمانی انجام می شود که ظرفیت مخزن بیشتر از 10% کاهش پیدا کرده باشد.
  4. آب تصفیه شده به طور دائمی آنالیز شود. برخی پارامترها نظیر هدایت الکتریکی (EC) به صورت آنلاین اندازه گیری می شود. (بیشتر بدانید: نرم افزار های طراحی آب شیرین کن)

مراحل تعمیر و نگهداری سیستم آب شیرین کن

  1. مقدار دبی که فلومتر آب تولیدی نشان می دهد، کنترل شود.
  2. افت فشار بین فیلتر های کارتریجی باید بررسی شود. این مقدار اگر بیش از 15% در فیلتر های کارتریجی ۵ میکرون باشد، باید تمیز شوند. در صورتیکه قابل تمیز کردن نباشد، نیاز به تعویض است.
  3. TDS آب ورودی و آب خروجی باید کنترل شود.
  4. میزان فشار ورودی ممبران ها در بیشترین مقدار باید در حدود ۱۸-۱۲ بار را نشان دهد.
  5. بعد از اینکه دستگاه RO روشن شد، در فیلتر های کارتریجی ۵ میکرون، فشار ورودی باید بین ۱ تا ۲ بار باشد.
  6. همچنین بعد از فیلتر های کارتریجی ۱ میکرون، فشار خروجی باید ۱ تا ۲ بار باشد.

فرآیند-اسمز-معکوس

شستشوی ممبران ها

شستشوی ممبران ها و اجزاء آن ها با کمک گردش محلول های پاک کننده صورت می گیرد. بعد از بازسازی غشا ها و تعویض غشا های پاره شده، شستشوی این قسمت ها با مواد شوینده انجام می گیرد. چرخش این مواد محلول پاک کننده به کمک پمپ و یک مخزن شستشو دهنده، که در آن چرخش ماده شیمیایی صورت می گیرد، انجام می شود. زمان انجام شستشوی شیمیایی ممبران موقعی است که میزان تولید، کاهش یابد. یا میزان TDS آب تولیدی، زیاد باشد. یا اینکه اگر اختلاف فشار در ابتدا و انتهای ممبران بیش از 40psi شود، نیاز به شستشو می باشد. (بیشتر بدانید: ایرادات رایج در آب شیرین کن)

شوینده هایی وجود دارند که جهت رفع مواد آلی و غیر آلی موجود در ممبران مورد استفاده قرار می گیرند. این شوینده ها قلیایی و اسیدی می باشند.

۱. شوینده های قلیایی

جهت رفع بیوفیلم ها، سیلیس و دیگر مواد آلی به کار می رود.

۲. شوینده های اسیدی

جهت حذف نمک های غیر آلی مانند BaSO4،CaCO3 ، CaSO4 و اکسید فلزاتی مانند آهن از روی ممبران ها بکار برده می شود. استفاده از اسید سولفوریک مناسب نیست. زیرا سبب رسوب گذاری کلسیم سولفات بر روی ممبران ها می شود.

محلول های قلیایی جهت شستشوی مواد آلی
  1. محلول 1 درصدی سدیم هیدروکسید(Na OH)
  2. محلول ۰.۱ درصدی سدیم هیدروکسید(Na OH) و ۰.۰۵ درصدی نمک سدیم
  3. محلول ۱ درصدی سدیم تری فسفات و ۱ درصدی تری سدیم فسفات و ۱ درصدی  Na-EDTA
  4. محلول ۰.۱ درصدی سدیم هیدروکسید و ۰.۱ درصدی نمک تترا سدیم.

این محلول ها باید از نظر PH در حدود ۱۲ و از نظر دما، کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد باشند.

محلول های اسیدی جهت شستشوی مواد غیر آلی
  1. محلول ۱ درصدی سدیم هیدروسولفید
  2. محلول ۰.۲ درصدی سولفامیک اسید
  3. محلول ۰.۵ درصدی فسفریک اسید H3PO4
  4. محلول ۰.۲ درصدی هیدروکلریک اسیدHCL .

میزان فشار، دما و شوری آب باید کنترل شود. این امر در استفاده بهینه از سیستم آب شیرین کن است. همچنین برای جلوگیری از خارج شدن از گارانتی دستگاه، بسیار حائز اهمیت است. همچنین در کیفیت آب تولیدی نیز موثر است.(بیشتر بدانید: دستگاه های آب شیرین کن به عنوان یکی از نیاز های اصلی انسان امروز)

نصب-و-راه-اندازی-سیستم-اسمز-معکوس

نصب و راه اندازی دستگاه RO

نصب و راه اندازی سیستم اسمز معکوس باید از افراد با تجربه و کارآمد انجام شود. همچنین آموزش های لازم در حین نصب و راه اندازی به اپراتور انجام گیرد. برق ورودی به دستگاه RO باید کنترل شود و مقدار آن مطابق با اجزاء سیستم باشد. مسیر های آب ورودی و خروجی باید از نظر آب بندی کنترل شود. سیستم اسمز معکوس همیشه باید مرطوب باشد. این امر سبب می شود که به اجزاء داخلی آن لطمه ای وارد نشود.

در پایان این مقاله، شرکت پرتو کنترل هوشمند آماده ارائه و مشاوره کلیه خدمات است. این خدمات در زمینه اجرا، نگهداری و بهره برداری از سیستم اسمز معکوس و جزئیات آن به شما عزیزان می باشد.

Related Posts