بک واش دستگاه تصفیه آب یک مسیر جریان آب است که به منظور رفع گرفتگی فیلترهای تصفیه آب و تمیز کردن آنها استفاده می شود. این روش موجب بهبود عملکرد و افزایش کیفیت آب و همچنین افزایش طول عمر فیلتر ها می گردد.

بک واش فیلتر شنی

فیلتر شنی نوعی فیلتراسیون در صنعت تصفیه آب است. وظیفه آن، جداسازی املاح معلق آب و حذف کدورت آن می باشد. فیلتر های شنی در درون ساختار خود از سنگ های مختلف سیلیس یا شن های کریستالی تشکیل شده اند. هدف اصلی این فیلتر ها جدا سازی املاح معلق جامد آب می باشد.

از انواع فیلتر شنی می توان به دو دسته اصلی، با مخزن فایبرگلاس و منبع فلزی اشاره نمود. از فیلتر شنی در پیش تصفیه آب ورودی به دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، استفاده می گردد. همچنین در طراحی سیستم تصفیه آب شرب روستا ها که در محل چاه فراهم شده و کدورت بالایی دارد، به کار برده می شود.

بک واش فیلتر شنی، فرآیندی است که در طی آن دستگاه، اقدام به پاک سازی فیلتر شنی می کند. این امر سبب می شود که ذرات معلق و آلودگی ها از مخزن زدوده شود. در حقیقت بک واش یک فرآیند حرکت جریان آب در جهت عکس جریان اولیه است. بدین صورت که تمام ذرات جامد محبوس شده میان شن و سیلیس فیلتر شنی، شسته شده و از بخش در نظر گرفته شده در فیلتر، خارج می گردد.

نحوه بک واش فیلتر شنی

پس از استفاده مکرر از فیلتر شنی و اندازه گیری های صورت گرفته از قبیل دبی آب و … بهتر است فرآیند بک واش انجام شود.

دستورالعمل بک واش فیلتر شنی، با توجه به انواع آن در مقاله ای دیگر ارائه گردیده است.

فیلتر-دیسکی

بک واش فیلتر دیسکی

فیلتر دیسکی با توجه به بالا بودن کدورت آب و وجود ذرات کلوئیدی در آب مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم فیلتر های دیسکی می تواند به عنوان پیش تصفیه قوی، قبل از سیستم اسمز معکوس استفاده شود. بک واش فیلتر دیسکی برای کاهش ناخالصی های معلق در آب مورد استفاده قرار می گیرد. دیسک های فیلتر ها، قابل باز شدن و شستشو هستند. در اثر تجمع ذرات ناشی از عدم عبور ذرات از فیلتر، به راحتی می توان سیستم را شستشو نمود. همچنین می توان آن را کنترل نمود. از دیگر مزایای سیستم مذکور، عدم واکنش با هر گونه آب دریای شور و لب شور می باشد. دلیل آن نوع جنس پلی اتیلن آن است.

شسشتشوی ممبران های دستگاه آب شیرین کن(RO)

در دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس، فیلتر ممبران عضو اصلی دستگاه به حساب می آید. آب پشت لایه غشایی نیمه تراوا قرار می گیرد. به واسطه فشار وارد شده از موتور پمپ، آب خالص از یک طرف این غشاء تراوش می کند. مابقی آب همراه با املاح در سمت دیگر باقی می مانند.

این دستگاه تصفیه آب را به صورت خاص و لایه ای می پیچند. بسته آماده شده به شکل ممبران در بازار موجود است. ممبران در داخل محفظه ای به نام هوزینگ ممبران قرار می گیرد. این محفظه به طور مداوم با آب همراه با املاح تصفیه نشده، در تماس است. این آلودگی ها به مرور زمان ته نشین می شود و رسوب می کند.

شستشوی ممبران اسمز معکوس(RO)، در زمان مشخص و به صورت دوره ای انجام می شود. این عمل سبب افزایش طول عمر و بالا رفتن کیفیت کار این دستگاه تصفیه آب صنعتی می شود. این شستشوی ممبران ها در آب شیرین کن های اسمز معکوس، به اختصار CIP نام دارد.

CIP

از جمله کارهایی که به منظور افزایش راندمان و عمر سیستم آب شیرین انجام می گیرد می توان به تزریق آنتی اسکالانت و انجام عملیات CIP اشاره کرد. سیستم CIP، روش تمیز کردن سطوح داخلی لوله ها، مجرا ها، تجهیزات فرآوری و فیلتر ها، بدون نیاز به جداسازی بخش هایی از دستگاه است. همچنین منظور از تزریق آنتی اسکالانت، استفاده از مواد شیمیایی ضد رسوب در صنعت تصفیه آب است. عمده ترین کاربرد آن در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس برای پیشگیری از پوسته پوسته شدن غشای سیستم RO است.

در مقالاتی دیگر راجع به CIP و تزریق آنتی اسکالانت و مراحل انجام آن ها به طور کامل توضیح داده خواهد شد.

Related Posts