پلی الکترولیت کاتیونی به عنوان لخته ساز در تصفیه فاضلاب برای آبگیری زباله های انسانی، فاضلاب و دیگر پساب های صنعتی استفاده گسترده ای پیدا می کند.

این فرمول با بهترین کیفیت استر پلی اکریلیک ترکیب شده است که اثرات درمانی استثنایی را در ترکیب لخته‌سازهای معدنی تضمین می‌کند. با خنثی کردن بار الکتریکی ذرات لجن، این الکترولیت ها به طور موثر لخته سازی را تقویت می کنند.

اکنون که اهمیت آب و بازیافت آن در کارخانجات صنعتی مشخص شده است، به بررسی روش های نوین تصفیه با استفاده از مواد شیمیایی می پردازیم که یکی از آنها پلی الکترولیت یا فلوکولانت است. اینها زنجیره های پلیمری طبیعی هستند که از اتم های کربن و گروه های فعال ساخته شده اند. عملکرد اولیه این زنجیره های طبیعی به این صورت است که وقتی با ذرات معلق آب واکنش می دهند، تعداد زیادی از این ذرات محلول در آب یا فاضلاب را مانند آهنربا در کنار هم نگه می دارند و باعث تجمع آنها می شوند.

 

مشخصات فنی پلی الکترولیت

پلی الکترولیت در واقع یک ماده شیمیایی بسیار کاربردی در صنعت تصفیه فاضلاب است. امروزه روش های مدرن تصفیه فاضلاب با کمک مواد شیمیایی برای بازیافت آب در کارخانه ها و صنایع مختلف مورد استقبال گسترده قرار گرفته است که پلی الکترولیت ها یکی از این مواد هستند.

تفاوت بین پلی الکترولیت های آنیونی و کاتیونی

تفاوت اصلی این دو نوع فلوکولانت در باری است که حمل می کنند. لخته های آنیونی بار منفی دارند و لخته های کاتیونی بار مثبت دارند. این تفاوت بار منجر به خواص متفاوتی در آنها می شود و نتیجه کار این دو ماده با هم متفاوت است.

پلی الکترولیت های کاتیونی مصنوعی (CPEs) به دلیل هم افزایی از فعل و انفعالات الکترواستاتیک ذاتی و خواص آب دوست، به عنوان عوامل انعقاد و لخته سازی در تصفیه فاضلاب عمل می کنند. ساختار شیمیایی، وزن مولکولی، چگالی بار و عملکرد ساختار شیمیایی، وزن مولکولی، چگالی، قابلیت تطبیق پذیری برای نیازهای خالص سازی خاص را فراهم می کند. پلی آکریل آمیدهای کاتیونی، پلیمرهای مبتنی بر آمونیوم، پلی (آلیل دی متیل آمونیوم کلرید) و پلیمرهای مبتنی بر اپی کلروهیدرین/دی متیل آمین رایج ترین CPE هایی هستند که به عنوان عوامل انعقاد و لخته سازی مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا مقرون به صرفه و محلول در آب با چگالی بار قابل تنظیم در وزن های مولی بالا هستند. روش های پلیمریزاسیون رادیکال آزاد، پلیمریزاسیون مرحله ای رشد و اصلاح پس از پلیمریزاسیون هر سیستم پلیمری را فراهم می کند. این بررسی پیشرفت‌های اخیر در روش‌های مصنوعی برای تولید CPE، روابط ساختار-ویژگی مربوط به کارایی لخته‌سازی و خلاصه‌ای از سمیت و اثرات زیست‌محیطی آن‌ها را برجسته می‌کند.

از ویژگی های بی نظیری مانند تشکیل لخته های استثنایی، تمیز کردن عالی، ته نشین شدن سریع، و شفافیت بداهه فیلتر، ظرفیت فیلتراسیون بالا و قابلیت امتزاج کامل در آب در شستشوی کیک فیلتر قدردانی می شود.

پلی الکترولیت کاتیونی برای فرآیندهای جداسازی جامد از مایع زیر استفاده می شود:

فیلتر تسمه، سانتریفیوژ، آبگیری پرس پیچی – افزایش سرعت تولید، جذب جامدات کیک و مواد جامد.

شفاف سازی آب – کیفیت آب ورودی، فرآیند و پساب را با کاهش مواد جامد معلق و کدورت بهبود می بخشد.

شناورسازی هوای محلول – منجر به مستاجرهای تمیزتر، افزایش جامدات شناور و توان عملیاتی بیشتر می شود.

فیلتراسیون – بهبود کیفیت آب فیلتر شده و توان عملیاتی کارخانه.

پلی الکترولیت های کاتیونی برای شکستن امولسیون، ترویج فیلتراسیون و آبگیری لجن استفاده می شود. استفاده اولیه تصفیه فاضلاب است. به عنوان یک منعقد کننده آلی اولیه، ذرات کلوئیدی با بار منفی را خنثی می کند و در نتیجه باعث ایجاد لخته سازی و رسوب می شود که حجم لجن را کاهش می دهد. در کارخانه های کاغذ، عمدتاً برای افزایش احتباس و آبگیری استفاده می شود.

 

ویژگی ها و مزایای کلیدی پلی الکترولیت کاتیونی

در محدوده وسیع pH موثر است

عملکرد و مواد جامد کیک را بهبود بخشید

دستیابی به جذب مواد جامد بالا

به راحتی در آب فعال می شود

 

حوزه های کاربرد

تصفیه خانه فاضلاب

فاضلاب آلی

آب آشامیدنی

فاضلاب آبجوسازی

فاضلاب مونو سدیم گلوتامات

فاضلاب فرآوری شکر

فاضلاب ظرف گوشت

حوزه های نفتی

عامل ضد تورم خاک رس

اسیدی شدن میدان نفتی

افزودنی های کاغذ سازی

عامل تقویت کاغذ