منظور از تصفیه آب شهری، استفاده از فرآیند ها و تجهیزاتی است. که این مورد در جهت تصفیه و گندزدایی مصارف آب شهری به کار می رود. انتخاب روش تصفیه، وابسته به نتایج آنالیز آب می باشد.

یکی از روش های تصفیه آب در تصفیه خانه ها ساختن پکیج تصفیه آب است. در مورد تصفیه آب شهری در تصفیه خانه ها، می توان به تصفیه فیزیکی آب و تصفیه شیمیایی آب اشاره کرد. ذیلا به شرح این مراحل اشاره خواهد شد.

مراحل تصفیه آب در تصفیه خانه 

  • آبگیر

آبگیر، جزء اولین مراحل تصفیه آب در تصفیه خانه می باشد. آب های مختلف بعد از ورود به  تصفیه خانه، در آبگیر های مخصوص، ذخیره سازی می شوند. پس از ذخیره سازی در محیطی آرام و بدون تلاطم، حجم بالایی از مواد آلاینده و معلق در آن ته نشین خواهد شد.

  • تصفیه فیزیکی آب با آشغالگیر

انواع آشغالگیر در تصفیه خانه ها عبارتند از: آشغالگیر دستی، آشغالگیر مکانیکی و آشغالگیر زوج توری. این آشغالگیر ها برای جلوگیری از ورود ذارت جامد، تکه های چوب و برگ و غیره موجود در کانال های آب، در بخش های مختلف تصفیه خانه نصب می شوند. این روش بر کیفیت آب اثرگذار است و طول عمر سایر تجهیزات تصفیه آب را نیز افزایش خواهد داد.

  • تصفیه شیمیایی مقدماتی

رشد جلبک و گیاهان مختلف در حوضچه های تصفیه آب، از جمله چالش های مهم می باشد. در این روش به کمک سولفات مس و پودر زغال فعال، می توان از رشد جلبک و سایر گیاهان آبزی جلوگیری کرد.

  • ته نشینی مقدماتی

تیره شدن آب، اثری منفی بر اّب است که توسط ذرات ریز و معلق در آب ها ایجاد می شود. به کمک این روش می توان در تصفیه خانه شرایطی را ایجاد کرد که ذرات جامد و ریز معلق در آب ته نشین شوند. بالابردن درجه حرارت آب بر سرعت ته نشینی این ذرات می افزاید.

  • توری های آب های سطحی

این توری ها به شکل استوانه ای و مدور می باشند. به دلیل سوراخ های ریزی که دارند حجم بسیار زیادی از مواد ریز و معلق در آب به کمک آن حذف می شوند. برای افزایش کارایی این توری ها، سطح آنها به شیوه های مختلف شستشو داده شده است.این سبب می شود مانع از گرفتگی سوراخ های ریز آن  ها گردد.

  • هوادهی در تصفیه آب

در روش هوادهی گاز های موجود در آب با حجم بسیار بالا خارج شده و آب از نظر طعم و بو بهبود می یابد. از جمله انواع این روش می توان به هوادهی سطحی، هوادهی ثابت و هوادهی عمقی اشاره کرد.

  • انعقاد و لخته سازی

فرآیند انعقاد و لخته سازی به کمک مواد شیمیایی و پلیمری انجام می گیرد. به دلیل ته نشین شدن برخی از ذرات و یون های موجود در آب که منجر به کدر شدن می شوند از موادی نظیر پلی الکترولیت و سیلیس فعال استفاده می شود.

  • سختی گیری

وجود حجم بالای کلسیم و منیزیم در آب، سبب شده از دستگاه سختی گیر در این مرحله استفاده گردد. برای کاهش درجه سختی آب از دانه های رزین یونی، آهک و آهک کربنات کلسیم در دستگاه تصفیه آب، استفاده می شود.

  • گندزدایی آب

ضد عفونی و یا همان گندزدایی آب به کمک مواد شیمیایی از قبیل کلر، ازن و یا توسط گرما، نور و تابش های الکترومغناطیسی انجام می گردد. همچنین لازم است میزان PH آب نیز بررسی شده و تنظیم گردد.

  • ذخیره سازی

آخرین مرحله از تصفیه آب در تصفیه خانه در مخازن بزرگ ذخیره سازی، صورت می گیرد. در نهایت آب از طریق کانال های مختلف وارد لوله کشی آب شهری می شود.

مراحل-تصفیه-آب

انواع روشهای تصفیه آب 

تصفیه آب روش های مختلفی دارد. این روش ها عبارتند از : روش های شیمیایی، روش های فیزیکی- شیمیایی، روش های بیولوژیکی و روش های فیزیکی که در این قسمت روش فیزیکی را مورد بررسی قرار می دهیم.

تصفیه فیزیکی آب

تصفیه فیزیکی آب انواع گوناگون دارد که شامل موارد زیر است.

  • ته نشینی

یکی از روش های تصفیه فیزیکی آب ته نشینی است که جاذبه و حذف مواد معلق در آب صورت می گیرد. میزان ته نشینی به عوامل مختلفی از جمله نوع و اندازه ذرات و سرعت ته نشینی آن ها بستگی دارد.

  • شناور سازی توسط هوای محلول

در این روش فاضلاب به وسیله حذف مواد معلق مثل نفت یا جامدات پاکسازی می شود. این روشی پیشرفته برای پالایشگاه ها، کارخانه های کاغذ سازی و واحدهای تصفیه آب می باشد.

  • فیلتراسیون

در روش فیلتراسیون، آب را از بین یک لایه با ساختار پیچیده عبور می دهیم. شایان ذکر است که جامدات باقی می مانند و مایعات از این لایه عبور می کنند.

  • اسمز معکوس

این مورد روشی رایج برای تصفیه فیزیکی آب است. در روش اسمز معکوس آب با فشار از درون یک غشاء نیمه تراوا عبور داده می شود. بدین ترتیب، یون های محلول، باکتری ها و ویروس ها با اندازه 0.005 تا 0.0001 میکرون حذف می شوند.

پکیج تصفیه آب

در این مجموعه، تمامی مراحل تصفیه آب در یک پکیج قابل حمل و به صورت پیش ساخته فلزی انجام می گیرد. این پکیج از جنس فولادی با پوشش ضد خوردگی است. این عملیات ساخت، نصب و راه اندازی آن در کوتاهترین زمان به انجام خواهد رسید.

شرکت پرتو کنترل هوشمند، توانسته است با ساختن تصفیه خانه های آب شهری و بالطبع پکیج تصفیه آب نصب کرد. این گامی در جهت این مهم و بهبود شرایط و رفع نیاز های آبی، مورد استفاده کشور و آماده مشاوره در این زمینه می باشد.

Related Posts