صنعت چرم سازی

با توجه به اهمیت صنعت چرم سازی در کشور، تهیه پکیج تصفیه فاضلاب صنعت چرم سازی نیز توانسته از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

در مراحل تهیه چرم طبیعی از پوست دام، فرآیند های فیزیکی و شیمیایی دخیل هستند. این فرآیند ها با اعمال فیزیکی و به کمک مواد گیاهی و یا شیمیایی انجام می گیرد.

مراحل تهیه چرم به شرح زیر می باشد:

۱) مرحله خیساندن و شستشو

۲) آهک دهی

۳) لش زدایی

۴) موگیری

۵) آهک گیری

۶) آنزیم دهی(باتینگ)

۷) چربی گیری (بیشتر بدانید: چربی گیر)

۸) دباغی کرومی

۹) دباغی(تانینگ)

شایان ذکر است که فلز سنگین کروم در این صنعت، برای استحکام بخشیدن به چرم استفاده می شود.

تصفیه فاضلاب چرم سازی و دباغی

تصفیه فاضلاب کارخانه چرم سازی

جریان فاضلاب تولیدی کارخانه چرم سازی در طی ساخت به صورت زیر دسته بندی می شود:

۱) جریان های ضعیف و مداوم
۲) جریان های قوی و متناوب

مرحله اول یعنی جریان های ضعیف و مداوم آب که به منظور شستن ناخالصی ها به کار می رود. این جریان سبب تولید جریان مداوم فاضلابی با ماهیت کاملا فسادپذیر می شود.

مرحله دوم جریان های قوی ولی متناوب می باشند، مرحله خیساندن پوست ها در آب به منظور رفع سفتی پوست و حذف نمک است. خیساندن پوست ها به مدت 10-5 روز طول می کشد. این جریان فاضلاب قوی ولی متناوب است که به دلیل تخلیه متناوب آب مملو از نمک می باشد. علاوه بر نمک، چرک، مدفوع، خون و … محتویات فاضلاب را تشکیل می دهد که رنگ آن سبز زیتونی تیره می باشد.

تصفیه-فاضلاب-دباغی

تصفیه فاضلاب چرم سازی

برای تصفیه پساب های چرم سازی تلفیقی از فرآیند های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی به کار برده می شود.

استفاده بیش از حد از آب در صنعت چرم سازی و عملیات دباغی موجب ایجاد پساب شده و آلودگی های بسیاری را در تخلیه فاضلاب ایجاد شده به آب های زیرزمینی و سطحی، ایجاد می کند. حجم بالای BOD،COD،TDS، نیترات، آمونیاک، سولفید و فلزات سنگین سمی از جمله کروم، ضایعات پوستی ایجاد کرده و آسیب های شدیدی را به محیط زیست وارد می کند. وجود این ماده در فاضلاب کارخانه، سبب مختل شدن فرآیند های بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب می گردد. این امر به دلیل ماهیت سمی آن می باشد. در صورت عدم توجه، زیان های اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. (بیشتر بدانید: کیفیت آب در صنایع مختلف)

همچنین فاضلاب صنایع چرم سازی قلیایی بوده و بوی نامطبوعی دارند. به همین دلیل اگر این مواد آلی فاضلاب به مدت کوتاهی ذخیره شوند، سریعا متعفن نمی گردند. ولی در مورد فاضلاب های اسیدی، در صورت ماندن در مخزن، دارای بوی نامطبوعی بوده و از این لحاظ بسیار اذیت کننده می باشند.

آلاینده های شیمیایی پساب صنعت چرم سازی، دارای انواع میکروب های بیماری زا مانند؛ آنتراکس(سیاه زخم)، میکروب بروسلا و دیگر انگل های متفاوت می باشد که همراه با کشتار حیوان وارد پساب می شود و آلودگی میکروبی را ایجاد می کند.

باید توجه کرد که لجن موجود در پساب صنایع چرم سازی را نمی توان به جای کود استفاده کرد. همچنین این پساب که حاوی فلزات سنگین است؛ جهت آبیاری فضای سبز استفاده نمی شود.

اقدامات لازم جهت کاهش آلودگی ناشی از این فاضلاب ها

۱) کاهش مصرف آب

الف-تصفیه جریان های مجزا و بازیافت آن ها در همان فرآیند( توجه نمایید که این استفاده مجدد اثر نامطلوب روی کیفیت محصولات نهایی ندارد)

ب- به جای شست و شوی پیوسته از شست و شوی ناپیوسته استفاده می شود.

ج- برای استفاده مجدد، بدون تصفیه به کار برده می شود. برای مثال از آب شست و شو بعد از خیساندن چرم، جهت خنثی سازی و غوطه وری در اسید های رقیق و رنگرزی استفاده می شود. همچنین می توان برای شستن کف زمین ( بعد از خیساندن و آهک زنی) از این آب استفاده نمود.

۲) فرآیند تغییر مواد شیمیایی برای کاهش بار آلودگی

الف- استفاده از چربی زدا های حلال به جای مواد شیمیایی چربی زدای متداول

ب- جایگزین کردن آهک و سولفید سدیم با سود سوز آور به وسیله آنزیم های مناسب جهت فرآیند اکسیداسیون

ج- تعویض موادی که مشکوک به سرطان زایی هستند. با توجه به گفته موسسه مرکزی تحقیقات چرم (CLRI).

شرکت پرتو کنترل هوشمند توانسته به صورت تخصصی در تولید پکیج تصفیه فاضلاب در کلیه صنایع پیشرو باشد. کارشناسان ما می توانند در این زمینه به سراسر کشور مشاوره و خدمات خود را ارائه نمایند.

Related Posts